Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

besday yaya

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Tuesday, October 30, 2012

First Puree untuk Yaya

Over excited kan aku sebagai mak nak bagi anak makan padahal anak baru 5 bulan. Uhuhu. Jangan risau. Aku dah mintak guide dari nurse Klinik Kesihatan yang aku selalu pergi checkup Yaya every month. Aku story lah kt dia, yang Yaya nampak macam nak makan. Kalau tengok orang makan berjejeh-jejeh air liur dia. Kesian tau. Pengasuh dia ada jugak cerita yang kadang dia suap jugak makanan yang sesuai untuk Yaya. Tapi setakat ni poopoo Yaya ok. Nurse cakap. Itu dah ok. semua bergantung pada baby..

So, dengan maklumat yang ada aku try jugak sediakan puri buah untuk Yaya. First, aku try buah epal. CAri yang merah ye. Bukan yang hijau tu. tu acidic. Before this aku buat aku stimkan, blend campur air, pastu tapis. Aku rasa macam jus pulak. Tambah pulak warna puri tu dah berubah jadi coklat. Oxidise kot. Cuba suapkan pada Yaya. Mau aje anak dara sorang tu. Tapi second time suap dia sembur pulak. Aku pun amik alternatif campur dengan susu badan yang masih bersisa. Alhamdulillah masih ada susu untuk Yaya walau Yaya sekarang dah taknak direct BF. Sedih sangat. Alhamdulillah YAya nak makan.

Aku pun pelik jugak, betul ke puri macam tu. Dah macam jus aku tengok. Risau jugak ada efek tak bagus pada Yaya. Tapi so far 2 hari ni poopoo Yaya ok je. Pastu aku google balik. Tengok kaedah betul. Semua mention benda sama je.. Bezanya tapis or tak. Then, aku cuba tak tapis. Stim buah epal bagi betul-betul empuk. Masuk blender campur air sesikit yang boleh. Asal boleh produce tekstur yang halus sehalusnya. aku rasa di lidah pun tak manis sangat. Aku cuba bagi tanpa susu ibu.




Alhamdulillah. Yaya mau makan. Senang je dia masuk mulut. Tak nampak chokking pun. Ok ke? Habis jugak sebekas tu. Yang canister tu aku frozenkan untuk dihantar pada Pengasuh Yaya. Sekarang nak follow up poopoo Yaya je. harap-harap ok. Kalau ok ku nak try bagi puri pear,carrot dan brokoli.

Tadi timbang Yaya. Berat untuk 5 bulan dah 7.6kg. Alhamdulillah.. Semoga Yaya terus membesar dengan baik dan jadi anak solehah. Mummy dan Daddy sayang sangat kat Yaya....

No comments: