Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

besday yaya

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Monday, October 22, 2012

Excited for first solid food

Alhamdulillah. Target aku tercapai. Apa mesej yang aku nak sampaikan pada seseorang sampai jugak. Terpulanglah pada dia nak menilai mana baik mana buruk. Kita dah guna cara baik kan. Semuanya di tangan Allah Maha Esa. Tak perlu kot nak doakan orang agar pegi mam***. Ajal maut di tangan Allah. Bukan kita yang tentukan. Ingat tu. Ok. Kita lupakan hal tu.

Sekarang ni aku sangat excited nak bagi yaya first solid food. Duk kira hari Yaya mencapai umur 6 bulan. Aku dah banyak google. Banyak pendapat dan pandangan harus di ambik kira dalam pemberian makanan pada bayi ni. Untuk menyokong semangat Mummy yang over excited Mr Daddy hadiahkan ini untuk Yaya. 

Bekas makanan yang ada grinder.
Dah lama aku perasan Yaya ni tak boleh tengok orang makan. Mesti dia jelir-jelir lidah. meleleh air liur. Kalau makan kat meja makan mesti dia jeling sambil tangan dia tepuk meja. Sebab tu Mr Daddy sanggup makan asing-asing. Kesian sangat. Sampai satu tahap ada orang cadang kan aku supaya buat nestum cair. Emmm.. bukan taknak terima. Tapi kalo boleh aku nak Yaya makan makanan yang kita memang tahu khasiat nya.

Gigih aku mencari maklumat dalam blog-blog dan website pasal makanan apa yang sesuai atau tak. Akhirnya jumpa kat sarakids dan blog ira. Aku ada jugak tanya pada yang berpengalaman, dd-dudu (sepupu aku). Terima kasih sangat sebab banyak faedah aku dapat dari diorang ni.

Sebab terlalu kesian kan Yaya aku ada jugak bagi dia makan kurma yang dibuang kulitnya dan dilenyek dan dicampurkan dengan susu ibu. Alhamdulillah Yaya makan walaupun banyak main-main. Lepas tu mesti dia dapat tidur dengan lena. Hampir seminggu aku bagi dia makan. Tiada masalah sembelit. Cuma poo poo dia je tukar warna. Normal ke? Lepas ni aku kena wat ape ek? kena teruskan dengan puri buah or sayur ke? Sebab Yaya baru nak masuk 5 bulan minggu depan. Belum 6 bulan lagi.... Uhuhuhu....

Lagi bertambah excited Mr Daddy sanggup pulak dibelinya bekas makanan lain. Katanya untuk rumah pengasuh Yaya.....

siap ngan garfu lagi senang kalo Yaya nak makan bihun goreng nanti. hehehe...

Aku pun dah pelik. Siapa yang excited sebenarnya? Mak nya? Bapak nya? Anak? Ikut jelah.....
 

No comments: