Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

besday yaya

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Friday, March 4, 2011

Comelnya ragam anak didik ku....

Assalamualaikum.. Selamat pagi semua.. Pagi Jumaat yang best. Kalau sambung tido lagi best.. Bangun tadi pun cuma panaskan spageti goreng je untuk bekal... Kononya semalam nak masak nasi minyak dengan ayam masak merah. Tapi hampeh.. uhuhu..

Dua malam dah aku dah stat ngajar budak2 tuisyen kat rumah aku. Itu dipanggil home tuition ke? hehe.. Macam biasa, tiap2 petang pergi fotostat bahan2 dulu. Semalam aku ajar 2 orang budak darjah 3 and sorang Form 2. Nasib baik subjek yang aku minat. Iaitu Math. hehe...

Aku sangat excited nak cerita pasal budak boy yang kupanggil anak didik ni. Mula2 hari pertama aku ajar dia, biasalah malu2. Tapi budak2 zaman sekarang sangat pandai kan. Aku bagi kertas tak sempat aku cakap apa diorang dah stat tulis. benda yang sama berlaku masa aku ajar student kat Ilham Pintar. Diorang sangat excited untuk belajar. Aku sangat teruja. Bermakna diorang sangat berminatlah untuk belajar benda baru. kan??

Dah melalut ke lain. Nak cite pasal budak boy ni je. Aku gelarkan dia F (bukan nama sebenar) *tiba-tiba teringat cerita pejabat Mr. J. Diorang suka panggil nama orang yang diorang tak puas hati dengan nama huruf pastu bukan nama sebenar. Paham tak?? Contoh macam kat atas. F (bukan nama sebenar) ni aku tengok macam nakal2 je..Tapi aku tak kisah janji dia betul2 berminat. Tapi macam comel pun ada aku tengok. Banyak babak yang boleh mengingatkan aku pada dia.

Babak 1.

Setiap kali sesi mengajar pukul 8.30 sampai 9.30 malam aku akan on je tv tu. Tapi cuma perlahankan suara. Taknak bagi diorang mengantuk.. Tapi diorang tetap fokus pada belajar. Tapi bila sampai time berita sukan, F ( bukan nama sebenar) ni terus berpaling. Tapi dia sangat bagus dia siapkan kerja yang aku bagi dulu. Dia buat cepat2. Pas2 khusyuk dengan berita sukan tu. Sekejap je. Aku tak kisah pun. Tup2 semalam dia nak bercerita ngan aku. Cik Ijam, semalam Chelsea lawan Man. United. Aku pun jawab dengan buat2 tau. Sape yang menang? Aku ingatkan Man. United. Chelsea. Gulp! Sesungguhnya cik Ijam mu ini sangat naif tentang sukan. uhuhu....

Babak 2.

Dua malam sudah aku ada buat muffin sikit. Saje2 testing. Tapi aku tak puas ati sangat sebab dia melimpah. Aku tak biasa dengan tepung baru tu. ~~taknak mengaku yang diri tak pandai buat.... Pastu, aku hidangkan untuk diorang. aku pelawalah ~~ silalah makan.. Habis je kelas tu, diorang tak makan jugak.. Aku hidang air. Yang girl minum. Yang F (bukan nama sebenar ni) tak minum2 jugak. Muffin pun tak bersentuh. Aku tanya kenapa taknak makan. Dia muka macam sedih2. Dia kata nak balik. Aku pun jawab: Ok nak balik. Makan ni masa balik. Tau tak dia jawab apa? Nak makan kat umah kuih ni. Kalau adik tau makan tak ajak dia, mesti adik marah. Dang~~ Terkezut mak dengar. Terharu pulak. Oklah. bawak balik makan ngan adik ek.

Babak 3.

Semalam pulak, aku hidang air mangga dengan kerepek je.. Sambil2 belajar bolehlah diorang makan2. Aku tengok F (bukan nama sebenar) tak sentuh jugak air.
Cik Ijam: Nape tak minum air tu.
F (bukan nama sebenar geleng2 kepala.
Cik ijam: Tak sedap ke air mangga cik ijam buat ni?
F (bukan nama sebenar) : Bukan
Tiba2 girl mencelah: Dia nak air milo cik ijam.
F (bukan nama sebenar):  Takpelah, nanti bawak bekal.
Cik Ijam: La.. nape tak cakap nak air milo? takyahlah sampai nak bawak bekal. Cik Ijam boleh           buatkanlah... Taknaklah bekal2.. Cik Ijam buatkan eh next time.
F (bukan nama sebenar): Nanti ibu marah...
Dang!! Sekali lagi aku terkesima. Budak ni baik sangat. Mungkin ibu dia ajar jangan menyusahkan orang lain. F (bukan nama sebenar). Tak menyusahkan cik Ijam lah.. Cik Ijam dah cakap kat ibu cik Ijam sediakan makanan. So dun worry.

Kalaulah semua anak2 diasuh macam ni. Alangkah indahnya dunia ni. Tiada buli-mebuli.... Tiada penderaan.. Ya Allah, Semoga aku tidak lupa untuk mendidik anak2 aku dengan amalan baik2...







No comments: