Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

besday yaya

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Thursday, August 25, 2011

Kisah Tukang Jahit

Tadi ondeway pergi kerja, biasalah aku on Hot FM. kisah tukang jahit vs customer. macam-macam cerita keluar. paling best FAFAU kena bantai ngan 3 orang tu. alahai FAFAU. i loike u lah....

sebelum ni takde masalah sangat pun dengan tukang jahit. sebab tukang jahit aku adalah jiran sebelah umah aku je. so, anytime je hantar. tapi booking dululah. itu dululah. zaman mak yang sponsor bayar tempahan baju. dapat baju besar sikit takleh nak komplenlah. dapat baju kain singkat pun diam je. dapat baju tiba-tiba terketat pun diam jelah. mak bayar. ko nak banyak bunyi lagi?

masa belajar tempah baju sendiri. duit sendiri. nak jugak komplen. tapi tak pernah bertukar tukang jahit.. tetap setia yang satu. walaupun kadang2 menangis jugak kat tukang jahit kalau baju terlebih gedoboh atau terkecik sangat. bukan cerewet pun. tapi nak selesa. tukang jahit tu pun dah masak ngan perangai aku...

bila dah kerja ni. tempah baju pakai duit sendiri. dah pandai kenal tukang jahit. dah boleh compare-compare dah. kalau dulu nak cari tukang jahit yang upahnya RM25 ke bawah je. sekarang mana ada lagi. alang-alang nak RM30 ke atas. aku pun hantar ke tempat yang mahal sikit. hehehe.. Alhamdulillah selesa.

tapi tahun ni, first time beli baju ready made. alasannya tukang jahit tu nak kain sebelum start pose. lepas tu dia nak tutup tempahan. menggelebah aku gak masa tu. sempat beli untuk mak dengan Fatin je. aku redha jelah tak beli pun. baju kerja banyak. 

tapi masa gie repair My Kan hari tu. ternampak lah satu baju yang cantik. tapi risau jugak. ada saiz ke untuk aku. maklumlah GEMUK. tapi suka sangat. kebetulan kaler tu adalah tema keluarga tahun ni. teringin nak cuba. mula-mula mintak saiz 48. cuba-cuba. mak aih. gedobos giler. aku try 48 sebab blaus aku saiz 48. ambik 46 plak. kira ok jugak. cuma kainnya longgar dan bahu jatuh. apakah?

adik tu suggest saiz 44. biar betul. muat ke. cubalah jugak sekali memang ngam2. terletak. Mr J senyum je. siap perli lagi
" sayang abang ni dah kurus dah haaa"

gile perli.tapi serius. kain baju kerja sekarang banyak dah longgar, bahu pun jatuh dah. hehehe... so. jadi beli baju. ikut warna tema... tiba masa cari baju Mr. J pun problem jugak. susahnya nak cari warna yang sesuai.... dah beli sepasang yang warna ala-ala. tup-tup dia terjumpa warna yang kena ngan baju aku. sambar lagi sepasang. amboi abang. 2 pasang sekali naa.. Mr J cakap baju sepasang lagi tu nak bagi ayah. ok. done. ayah pun dah berkenan.

tapi masalahnya aku ada lagi sepasang kain belum berjahit. rungsing nak hantar. mak janji ngan kawan dia. kawan mak cakap boleh. time nak hantar kebetulan ayah tukang jahit ni sakit teruk. tak dapat terima lagi dah. redha jelah... last2 pujuk jugak tukang jahit sebelah rumah. nasib baik dia nak amik.... settle..

*** ni entry semalam. ari ni baru nak publish. semalam sibuk di SIRIM. penat gile...

No comments: