Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

besday yaya

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Monday, December 31, 2012

Kami dan 2012

Alhamdulillah. Doa kami Allah makbulkan. Doa kalian Allah makbulkan. Kelahiran Dhiya Nashira Aalya yang bermaksud 'Cahaya Pemberian Yang Mulia' betul-betul memberi kami kebahagiaan yang tak dapat nak diucapkan dengan kata-kata. Pernantian selama 3 tahun kami Allah beri dengan sejuta rahmat. Syukur sangat Ya Allah. Akan kami jaga "Dhiya" Mu ni ya Allah dengan sebaik mungkin. In sha Allah.

Sekarang Yaya dah 7 bulan 2 hari pada tarikh 31 Disember. Ketika ini Yaya sudah pandai merangkak. walaupun hanya 5 6 langkah pastu rebah kemudian bangkit semula. 5 6 langkah rebah semula. Anak Mummy tetap berusaha. Chaiyok sayang. 


Di usia 7 bulan. Perkataan kedua dan ketiga Yaya adalah "babah babah" dan "atatata". Kalau nak tinggalkan orang Yaya laju je say "atatata" sambil lambai tangan. means Bye bye lah. Hehehehe. terharu dengan perkembangan anak. tak kisah ianya dilabel lambat ke cepat. Yang penting ada kemajuan. Kan?? Mesti ada yang tanya apa first word Yaya. first word Yaya yang kami paham adalah "ayer" bermaksud susu lah.. Memang sangat jelas bunyinya....

Sekarang Yaya dah makan 2 meal sehari kadang-kadang 3 meal kalo malam dia nak join kitorang makan. Pagi aku akan sediakan beras perang campur dengan buah-buahan. Untuk tengahari aku sediakan nasi campur sayur dan protein. Setakat ni aku bagi ikan bilis, ayam dan ikan merah. Alhamdulillah. Yaya sangat suka dengan meals yang aku sediakan.In sha Allah Mummy akan cuba variasikan lagi makanan Yaya. Mummy akan cuba belajar buat cookies untuk kudap-kudapan anak Mummy sorang ni.

Yaya sekarang tak suka pakai headband. Kalau pakai 5 minit kemudian dia akan tarik. Mungkin tak selesa kot... Takpe. Mummy tetap akan ajar anak Mummy jadi girlish gitu. Mummy cuba ajar Yaya suka patung-patung ke bear ke. Tapi nan hado. Anak dara I lebih kepada gadget. Adoi. Handphone Mummy lah jadi mangsa. Daddy tak suka bila Mummy nak ajar Yaya dengan Barbie dolls. awal-awal lagi cakap " No no..." Uhuhu.. Memang tak dapet lah...

Azam Mummy untuk tahun 2013 ni adalah nak relactation. Nak pam balik susu. Baru-baru ni Yaya batuk. kesian pulak. Sempat jugak nebulizer sekali. Adoi. Menangis anak Mummy. Tapi orang kata kalo baby menangis masa nebulizer bagus sebab banyak dia dpt sedut. yelah. baby bukan paham kalo kita cakp sedut... lepas... kan?? Bila dah jadi camtu. Aku rasa bersalah sangat sebab tak fully breastfeed Yaya. Mulalah stress. Aku pun pasang niat nak relactation lah. daddy dah support belikan carrot putih. Pastu siap nak sponsor Shaklee. uhuhu. Harap-harap usaha Mummy untuk Yaya berhasil. Walau tak dapat full tapi harap-harap adalah jugak rezeki untuk Yaya.....

Semoga Dhiya Nashira Aalya Mummy and Daddy jadi manusia yang baik dan solehah.. Amin~~

Nak tepek gak gambar kami sekeluarga. 3 budak gemuk. Sangat gemuk kan Mummy.
Kelakar bila ada hamba Allah buat statement kat daddy "ko ingat ko gemuk aku takut"
Subhanallah..... Istighfar banyak-banyak....
Nak tekan kat sini ye. Mr Daddy gemuk bukan untuk takutkan orang ye. Dia gemuk sebab senang hati dengan kehidupan dia. Sejak kahwin, dari sebelum ada anak hingga dah anak sekarang, walau diuji pelbagai ujian dan cabaran. Alhamdulillah. Dia tetap bersenang hati hidupnya.
Tambah-tambah lagi sekarang. Hidupnya sangat sempurna. Everything for family. Not only for himself.


2 comments:

dd dudu said...

uih xbaiknye mulut org itu. motip beliau

joeayu said...

motip nya nak cover perihal sendiri. org takut je wat statement kan. sebab asalnya bukan itu yg mnjadi isu. tp itu yg dibangkitkn. kelakar pulak. mcm2 budak2.