Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

besday yaya

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Friday, December 14, 2012

Kisah Pengasuh Yaya

Salam Jumaat. Petangnya baru nak post kan. Pagi-pagi tadi blogwalking je. Aku pun tak tau relevan ke tak aku update entry pasal pengasuh Yaya. Tapi aku rasa mungkin untuk appreciate beliau aku patut tulis jugak. Untuk tatapan Yaya akan datang InsyaAllah..

Pengasuh Yaya a.k.a Mama Nor berusia 31 tahun. Mempunyai 3 orang cahaya mata. Paling bongsu 3 tahun. Orangnye kecil molek je. Alhamdulillah aku dipertemukan dengan orang yang baik untuk mengasuh Yaya sementara aku dan Mr Daddy pergi kerja untuk sesuap nasi. Chewwahh.. Aku bercerita setakat dia menjaga Yaya dari umur 2 bulan lebih sehingga sekarang dan In sha Allah sehingga Yaya betul-betul berdikari dan masuk pre-school. 

Aku bersyukur orangnya tak cerewet dan aku jugak tak cerewet. Dia menjaga Yaya ibarat anaknya sendiri. Dan ketiga-tiga anaknya sangat sayangkan Yaya. Terutama anaknya yang bongsu. Dari membahasakan dirinya Baby dan sekarang sanggup convert kepada panggilan Kakak dan memanggil Yaya dengan panggilan Baby. Bekas jiran aku pun akui benda ni . Sebab Kakak sangat marah kalau sesiapa ambik Yaya. Sebab kadang-kadang jiran aku yang lama ada jugak ambik Yaya buat main. Sampai tahap dia tunggu kat rumah orang tu selagi tak pulangkan Yaya. Tapi kalau aku dah ambik Yaya tu dia paham lah. 

Alhamdulillah. Yaya dijaga dengan sempurna. Makan minum Yaya terjaga. Mama Nor sangat manjakan Yaya. Dan paling aku terharu. Kelmarin aku nak pergi kerja. Masa hantar Yaya. Mama Nor yang tengah dukung Yaya. Cakap kat Yaya. " Amin dengan Mummy. Mummy nak pergi kerja." Dia ambik tangan Yaya hulur pada aku. Aku ambik tangan Yaya bawak ke mulut. Yaya cium tangan aku. Pastu senyum-senyum. Aduh anakku. Buat aku rasa nak ambik anak tu dakap semula. Taknak pergi kerja. 

Aku menangis masa turun tangga. Menangis terharu. Sumpah. Aku lupa untuk mendidik Yaya sebegitu. Bukan alpa. Tapi aku teragak-agak. Bilakah masa yang sebenar. Mama Nor orang yang aku hormat. mampu menjadi pendidik pertama untuk anak aku. Patutlah Yaya tak pernah menangis saat aku hantar dia. 

Pernah jugak Mama Nor offer diri untuk buat makanan Yaya. Tapi atas nasihat mak. Aku rasa baik aku sediakan sendiri makanan Yaya. mungkin sekarang aku mampu buat lagi bubur Yaya. Sebab masih boleh frozenkan makanan dia. Mungkin bila dah Yaya makan umur 2 3 tahun Aku tak sempat siapkan 2 meal sehari untuk bekal Yaya. Mungkin aku serahkan pada Mama Nor. Wallahuallam....

Aku berterima kasih sangat pada Mama Nor. Kerana sudi menjaga Yaya dengan baik. Tak dapat diluahkan dengan kata-kata rasanya. Sebab tu aku sanggup hantar jauh tapi hati aku tenang. Aku bersyukur pada Mu Ya Allah.

No comments: